Ćwiczenia i zabawy logopedyczne
Witam!
Przesyłam propozycje zabaw-ćwiczeń logopedycznych i ogólnorozwojowych.
Pozdrawiam Ania Perkiewicz – neurologopeda
Na początek gra planszowa usprawniająca prace naszych narządów mowy. Im lepiej mamy je wyćwiczone, tym lepsza jest nasza mowa. Powygłupiajcie się, zróbcie minki, śmieszne grymasy.
Później zabawa plastyczna połączona z ćwiczeniami oddechowymi- „Wiosenny
obrazek”. Rodzice, na dużej kartce, rozlejcie kilka malutkich kropelek kolorowej farby.
Zadaniem dziecka jest ich rozdmuchanie, przy pomocy słomki, na całej kartce papieru.
Na koniec „Łamigłówki mądrej główki”. Do tej części, dodatkowo dla dzieci z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, proponuję zabawy wzbogacające zakres słownictwa:
– Wymień instrumenty, które są na obrazku, wymień jeszcze kilka, które znasz
– Wymień zwierzęta, które są na obrazku, wymień jeszcze kilka, które znasz
– Czy są tu jakieś zabawki? Wymień, co najmniej 5 innych.
Mogą też być zagadki. Co to jest? (opis dotyczy poniższych obrazków)
– Pełza i syczy
– Do kopania, rzucania, turlania
– Mała szara, w norce siedzi, nie chce, by ja kot odwiedził
– Mały grubasek, który lubi miód
– Wrona, jaskółka, bocian, papuga to są …
Proponuję również ćwiczenia pamięci. Dziecko patrzy na obrazek 10-15 sekund, po tym
czasie odwracamy kartkę. Zadaniem dziecka jest, to aby wymieniło nazwy zapamiętanych przedmiotów.
Dla dzieci 6-letnich, w celu utrwalania wymowy głosek sz, ż, cz, dż, proponuję grę planszową
5- latki również mogą grać, ale proszę Rodziców aby zwrócili uwagę na prawidłowe
wybrzmiewanie tych głosek, zwłaszcza, gdy są one na początku wyrazu.
Przypominam, przy wymowie głosek sz, ż, cz, dż język unosi się za górne zęby, do wałka
dziąsłowego, zęby są złączone, wargi wysuwają się do przodu (ryjek).
Miłej zabawy
[pdf-embedder url=”http://przedszkole68wroc.pl/wp-content/uploads/2020/03/gralogopedyczna.pdf”]